DSA richt diversiteitsdesk op om diversiteit bij startups en scaleups te stimuleren

89% van de startups heeft in ieder geval één diversiteitsbeleid onderzocht, maar sector nog verre van divers

Amsterdam, 19 november 2020 - Dutch Startup Association (DSA) introduceert vandaag in samenwerking met The Next Women en Young Global People de Diversity & Inclusion Desk, een steunpunt waar startups terecht kunnen voor vragen en tips op het gebied van diversiteit. Uit een jaarlijks diversiteitsonderzoek van dé vertegenwoordiger voor startups blijkt dat de eerste stappen om diversiteit te bevorderen al worden gezet: 89% van de startups geeft aan in ieder geval één diversiteitsaanpak onderzocht te hebben. De Nederlandse startup sector is echter nog steeds verre van divers, wijst de nulmeting uit.

Diversiteit bij startups: de sector komt in beweging, maar we zijn er nog lang niet

DSA zet zich actief in om diversiteit en inclusiviteit bij startups te stimuleren. Elk kwartaal draagt de organisatie drie grote startups aan om de Charter van Diversiteit in Bedrijf van de Sociaal Economische Raad (SER) te tekenen. Daarnaast brengt DSA nu middels een nulmeting diversiteit in de sector in kaart, op dimensies van etniciteit, ras, geslacht, leeftijd, sociaal-economische status, taal, religie, seksuele geaardheid, nationaliteit en werkvaardigheid. Uit dit onderzoek onder meer dan 120 Nederlandse startups blijkt dat de eerste vooruitgang is geboekt: 89% van de startups geeft aan in ieder geval één diversiteitsmaatregel te hebben onderzocht. Tegelijkertijd blijkt dat de industrie nog veel meters af te leggen heeft om diverser te worden: 70% bestaat uit witte respondenten en 62% blijkt man te zijn.

Diversiteitsdesk als startpunt voor meer diverse werkcultuur bij startups

Uit het diversiteitsonderzoek blijkt dat de top 3 van de meest voorkomende beleidsstappen die zijn gezet als volgt eruit ziet: een duidelijk begrip hebben hoe diversiteit verband houdt met bedrijfsprestaties (47%), een divers team aanstellen om sollicitatiegesprekken af te nemen (42%) en het opnemen van diversiteit & inclusiviteit in de missie- en visieverklaringen van het bedrijf (41%). In samenwerking met The Next Women en Young Global People biedt DSA middels de Diversity & Inclusion Desk nu een beginpunt voor startups en scaleups om middels kennissessies en vrijblijvend advies hun diversiteitsbeleid verder uit te diepen.

Diversiteit en inclusiviteit staan hoog op de agenda bij Dutch Startup Association. Als we diversiteit en inclusiviteit bij de bedrijven van de toekomst in het DNA kunnen krijgen is de impact daarvan over een paar jaar enorm. Ons onderzoek is een bouwsteen, de fundering voor een meer diverse, inclusieve werkcultuur. De Diversity & Inclusion Desk is een logische stap om startups te helpen om een zo effectief mogelijk diversiteitsbeleid te voeren, zegt Thomas Vles, Managing Director van Dutch Startup Association.

Het volledige Diversity & Inclusion onderzoek van DSA vind je hier.

Noot voor de redactie, niet voor directe publicatie

Over Dutch Startup Association

De Dutch Startup Association is dé vertegenwoordiger voor startups en scaleups en zet zich in om onderwerpen die de motoren van de economie van morgen kunnen vertragen, op de politieke agenda te krijgen. DSA werd opgericht in 2017 door een aantal Nederlandse startups die los van elkaar voet aan de grond probeerden te krijgen bij de politieke lobby en besloten hun krachten te bundelen.

Over The Next Women

The Next Women is het netwerk voor vrouwelijke ondernemers en investeerders met als missie om ondernemers te ondersteunen tijdens de groei van hun bedrijf. Leden van het netwerk krijgen toegang tot kennisprogramma's, mentorsessies, inspirerende bijeenkomsten en een betrokken community. Wij faciliteren opleidingen, evenementen en een netwerk.

Over Young Global People

Young Global People is al meer dan 15 jaar dé verbindende factor tussen werkgevers en multicultureel toptalent, heeft al veel kandidaten mogen plaatsen bij mooie bedrijven en is het grootste multiculturele recruitment platform van Nederland. Wij hebben een unieke en eigen view op de arbeidsmarkt en dat werkt! Onze database heeft meer dan 15.000 kandidaten met verschillende jaren werkervaring en verschillende achtergronden: van Legal tot HR, van Sales tot IT, van Marketing tot Finance etc. Door het begeleiden van kandidaten bij elke stap van het selectie proces zorgen wij ervoor dat men uiteindelijk instroomt bij bedrijf en dat er een match komt. Op deze manier zijn wij in staat om BV en Bestuurlijk Nederland te verrijken door meer kleur en diversiteit te brengen op junior, medior en senior niveau!