Dutch Startup Association lanceert: ‘ReStartup’, programma voor COVID-19 crisis herstel

dSa werkt samen met partners aan de grootste ecosysteempivot ooit

14 april 2020, Amsterdam - Dutch Startup Association (dSa) lanceert het herstelprogramma ReStartup om startups te helpen terug te komen van de COVID-19 crisis. dSa voorziet een langere periode van economische teruggang als gevolg van de pandemie en verwacht dat de effecten voor startups tot diep in 2021 merkbaar zullen zijn. ReStartup wil startups weer op de been helpen als de maatregelen als lockdowns worden opgeheven, maar de economische en maatschappelijke situatie niet ‘als vanouds’ zijn.

ReStartup zal zich niet zozeer richten op de problemen van vandaag, maar vooral op hoe startups zich moeten voorbereiden op en om moeten gaan met de consequenties, zoals lagere consumentenbesteding, gebroken productieketens, financieringsproblemen en nieuwe omgangsregels in kantoren en winkels. Het landschap is drastisch veranderd en startups hebben daar linksom of rechtsom mee te maken. Startups zullen hun strategie moeten aanpassen of zelfs een complete pivot moeten maken om te overleven.

Een van de de doelen van dSa is de stem van startups te laten horen in het politieke debat. “Zo laat ons aanhoudend aandringen om startups in de COVID-19 maatregelen op te nemen, de eerste resultaten zien”, zegt Lucien Burm, voorzitter van Raad van Bestuur van dSa. “Het beïnvloeden en veranderen van wetgeving kost tijd en startups hebben de luxe van tijd niet. Daarom zijn activiteiten die het ecosysteem aanspoort zichzelf te helpen ook een speerpunt van dSa.”

Partners

dSa werkt samen met veel bedrijven die hun expertise beschikbaar willen maken voor startups. Alle partners zien hoe belangrijk startups zijn voor het herstel, de vernieuwingskracht en veerkracht van de economie. Partners die al hebben toegezegd onderdeel uit te zullen maken van het programma, zijn: EY, Booking.com, Peerby, Moneybird, Springest, PR.co, GreenFish, 10X The Startup Agency, RockStart, Startup Bootcamp, World Startup, Peak Capital, HenQ, Holland Ventures, Prime Ventures, Keen Venture Partners, Dutch Students for Entrepreneurship, The Next Web, Stichting Digitale Infrastructuur Nederland, Startup Amsterdam en Allied for Startups. dSa nodigt organisaties die willen helpen, uit zich aan te melden bij dSa.

Programma

Onderwerpen die aan bod komen in het programma zijn onder andere wet- en regelgeving, financiering, juridische zaken, financiële planning en verandermanagement. De steun aan startups zal afgestemd worden op specifieke behoeften van startups, bijvoorbeeld in de vorm van persoonlijke sessies met experts, werksessies of grote webinars op de belangrijkste thema’s om herstel te realiseren. dSa leden en partners zullen samenwerken om alle kennis en expertise beschikbaar te maken die nodig is voor de grootste pivot die het ecosysteem ooit gemaakt heeft.

“Startups zijn onmisbaar voor de innovatiekracht van ons land, maar zij staan er alleen voor in de grootste economische uitdaging ooit. Startups hebben bijvoorbeeld geen ruimte om externe experts in te huren, terwijl het advies een wereld van verschil kan maken." zegt Thomas Vles, directeur van dSa en initiatiefnemer van het ReStartup programma. "Door startups en kennis te verbinden, redden we het ecosysteem waar we zo hard voor gewerkt hebben. De eerste prioriteit nu is overleven maar het uiteindelijke doel van ReStartup is het bewaken van innovatie en economische groei.”

Om deel te nemen aan het programma kunnen startups zich hier aanmelden: dutchstartupassociation.nl/restartup

Over Dutch Startup Association

Dutch Startup Association (dSa) is opgericht in 2017 voor en door door startups. dSa heeft twee hoofdtaken. Enerzijds maakt dSa de stem van startups en scale-ups hoorbaar bij de politiek en beleidsmakers. Het appel van dSa richting de politiek is om zoveel mogelijk aan ondernemers over te laten en hen geen strobreed in de weg te leggen om zo innovatie, banengroei en economische groei te helpen realiseren. Ten tweede zet dSa zich in voor een zelfversterkend ecosysteem, door de onderlinge uitwisseling van kennis tussen startups te bevorderen en door het verbinden van startups en aan succes-bijdragende partijen.

Dutch Startup Association

Sabine de Witte