Quarterly Startup Report:

Startupinvesteringen stabiliseren op niveau van 2020.

Nederlandse venture capitalists halen relatief veel nieuwe fondsen op. NATO Innovation Fund met €1 mld uitschieter

Amsterdam, 13 oktober 2023 – Nederlandse startups hebben in het derde kwartaal van 2023 voor zeker €420 miljoen aan durfkapitaal opgehaald. Hoewel dit een lichte daling ten opzichte van het tweede kwartaal (€525 miljoen) en het derde kwartaal in 2022 (€435 miljoen) betekent, volgt dit een gebruikelijk seizoenspatroon. De samenstelling van de deals per fase is vergelijkbaar met afgelopen jaar. Dit blijkt uit het Quarterly Startup Report, een kwartaal data-analyse van Dealroom.co, Golden Egg Check, KPMG, de Regionale Ontwikkelingsmaatschappijen (ROM’s), Nederlandse Vereniging van Participatiemaatschappijen (NVP), Dutch Startup Association (DSA) en Techleap.nl.

Lichtpuntjes en uitdagingen

Ook het aantal deals dat door de analisten van het Quarterly Startup Report is geïdentificeerd is afgenomen. In het afgelopen kwartaal kwamen 85 deals tot stand, tegenover 98 in het derde kwartaal van vorig jaar en ruim 100 in de voorgaande kwartalen. Hoewel er in het zomerseizoen doorgaans minder investeringen worden gedaan en aangekondigd, is de sterke afname wel een punt van zorg.

Tegen de trend van de afgelopen kwartalen in waren er in het afgelopen kwartaal iets meer grote deals te noteren. Circa 15% van de investeringen was groter dan €15 miljoen, ten opzichte van 8 tot 10% in de eerste kwartalen van het jaar. Dit lijkt een voorzichtig teken van herstel dat venture capitalists weer vaker in bedrijven in een latere fase investeren met grotere bedragen. Tegelijkertijd is het aandeel van de kleinere deals (€1-4 miljoen)  gedaald van 40% in het eerste kwartaal naar 34%.

€1,4 miljard geïnvesteerd in 2023

In totaal is tot nu toe bijna €1,4 miljard geïnvesteerd in 2023. Hiermee is de verwachting dat de hoeveelheid geïnvesteerd kapitaal aan het einde van 2023 net iets boven het niveau komt van 2020. Waar in de afgelopen kwartalen veel aandacht was voor cleantech en healthcare, zijn er nu grotere financieringsrondes geweest in verschillende sectoren. Dit kan gezien worden als teken dat de markt stabiliseert.

Dealroom spreekt bovendien van een recordbedrag van €1,3 miljard aan nieuw kapitaal dat door Nederlandse venture capital fondsen is opgehaald bij beleggers en in de komende 3 tot 5 jaar zal worden ingezet. Uitschieter hierin is het in nieuwe, in Amsterdam gevestigde, NATO Innovation Fund dat met een fondsvermogen van €1 miljard, investeringen in veiligheidgerelateerde start- en scaleups zal doen. Met €400 miljoen aan overige nieuwe VC-fondsen hebben Nederlandse VCs een relatief goed kwartaal gehad.

Grootste deals in Q3

Neobank bunq heeft het afgelopen kwartaal de grootste investering opgehaald van in totaal ruim 44 miljoen euro. De rest van de top 11 van grootste deals is een mix van softwarebedrijven zoals Lepaya en Framer, en relatief veel hightech bedrijven (o.a. SMART Photonics, Rocsys en VSParticle) en bedrijven met klimaattechnologie (o.a. Meatable en HyET Solar).

Dit is de complete top 11:

bunq €44.500.000

SMART Photonics €40.000.000

Lepaya $38.000.000

MYCB1 Group $45.000.000

Rocsys $36.000.000

Meatable $35.000.000

Framer $27.000.000

Sensorfact €25.000.000

Nearfield €16.000.000

HyET Solar €14.500.000

VSParticle €14.500.000

“Dat er meer grotere financieringsrondes plaatsvinden in breder segment, zou kunnen betekenen dat we voorzichtig positief vooruit kunnen gaan kijken”, aldus Lucien Burm, voorzitter van de Dutch Startup Association. “Het heeft mogelijk een relatie met de startups die tijdens corona veel geld op hebben gehaald en ook nu succesvol geld opgehaald hebben. We kijken dan ook met grote aandacht naar het volgende kwartaal om te zien of deze trend zich in de komende periode doorzet. Het feit dat er veel fondsen zijn opgetuigd in 2023 draagt bij aan die positieve verwachtingen.”

Arjen Strijker, Capital lead Techleap:  “Het is goed om te zien dat de markt stabiliseert en dat relatief grote investeringen blijven plaatsvinden. Dit is noodzakelijk omdat innovatie in deze markten duur is, maar extreem belangrijk voor onze economische zekerheid en de geopolitieke autonomie. We verwachten in Q4 zelfs weer een toename in relatief grote investeringen en zien daarmee dat het Nederlandse tech ecosysteem zich veerkrachtig toont in de komende kwartalen.”