Lichte stijging in startupinvesteringen, komende halfjaar wordt bepalend

Amsterdam, 6 juli 2023 - Uit de meest recente cijfers blijkt dat Nederlandse startups in het tweede kwartaal van 2023 voor ongeveer €525 miljoen aan durfkapitaal hebben opgehaald. Dit markeert een lichte stijging ten opzichte van het eerste kwartaal van dit jaar (ca. €420 miljoen) en een daling in vergelijking met het tweede kwartaal van 2022 (ca. €710 miljoen). Het aantal deals is ongeveer vergelijkbaar ten opzichte van het vorige kwartaal (108 deals in totaal tegenover 107 in het eerste kwartaal van 2023). Dit blijkt uit het Quarterly Startup Report, een driemaandelijkse data-analyse van Dealroom.co, Golden Egg Check, KPMG, de Regionale Ontwikkelingsmaatschappijen (ROM’s), Nederlandse Vereniging van Participatiemaatschappijen (NVP), Dutch Startup Association (DSA) en Techleap.nl.

Prominente rol voor biotech, fintech, cleantech en AI

In het tweede kwartaal van 2023 haalde Tagworks met bijna €60 miljoen de grootste investering op. Ook VarmX, een ander biotech bedrijf, is in de top tien te vinden. De top drie wordt gecomplementeerd door bedrijven in de fintechsector, namelijk Factris en Fourthline. Verder staan in het tweede kwartaal van 2023 vooral de cleantechsector, vertegenwoordigd door bedrijven zoals E-magy, HeatTransformers en Pryme, prominent in de top 10 van deals; samen goed voor €33 miljoen. Daarnaast blijkt dat 10% van de deals en 15-20% van het totale bedrag aan investeringen AI-gerelateerd zijn.

Nederland staat bekend als een vruchtbare voedingsbodem voor fintechs. Onlangs riepen zes ceo’s van fintechbedrijven op tot gunstigere voorwaarden om Nederland aantrekkelijk te houden. De sector, die financiële diensten toegankelijker maakt en consumenten meer macht geeft, speelt een cruciale rol in de transitie naar een duurzame economie. Het behoud van de Nederlandse positie vergt daarom blijvende inzet op innovatie, talent en samenwerking, ook van de overheid en toezichthouders.

Top deals Q2:

Tagworks €59.500.000

Factris €50.000.000

Fourthline €50.000.000

Weaviate.io $50.000.000

Axelera AI $50.000.000 (inclusief een €27 miljoen ronde die in 2022 is aangekondigd)

VarmX €30.000.000

E-magy €15.000.000

HeatTransformers €15.000.000

Instruqt €15.000.000

Pryme €13.000.000

Nog geen echt grote financieringsrondes in 2023

In de eerste helft van 2023 is tot nu toe circa €950 miljoen opgehaald door Nederlandse techbedrijven. Opvallend is dat er dit jaar nog geen echt grote financieringsrondes (>€60 miljoen) hebben plaatsgevonden. De komende maanden zullen cruciaal zijn voor de startup funding, aangezien veel startups en scale-ups, die op de piek van de markt in 2021 financiering hebben opgehaald, naar verwachting later dit jaar nieuwe - waarschijnlijk grotere rondes - zullen starten. Deze rondes zijn relevant voor bijvoorbeeld de internationale uitrol van producten en diensten, het uitbreiden van productiecapaciteit en voor het verkrijgen van groter marktaandeel.

Lucien Burm, voorzitter van de Dutch Startup Association zegt: “Investeerders lijken zich vooralsnog afwachtend op te stellen. Het is nu de vraag of de markt inderdaad herstellende is en we het keerpunt voorbij zijn. De tweede helft van het jaar zal dit moeten blijken. Het zal met name spannend worden in investeringen voor de groeifases. Ondanks de uitdagende economische omstandigheden blijft de Nederlandse startupsector veerkrachtig en lijkt Nederland het voorlopig beter te doen dan de ons omringende landen, waar investeringen blijven dalen”.

Maurice van Tilburg, Managing Director van TechLeap zegt: “Hoewel we positieve signalen in de markt zien, merken we dat het met name voor scaleups moeizaam is om de juiste financiering voor de volgende fase op orde te krijgen in de huidige marktomstandigheden. Voor deze ondernemingen wacht een uitdagende tijd waarin investeerders meer naar netto resultaten kijken, leidend tot mogelijke kostenbesparingen, herstructureringen of het aanbrengen van een strategische focus. Maar juist deze scaleups hebben de potentie om door schalen van hun product een enorme maatschappelijke en economische impact te maken.”

EINDE

Media contact:

DSA: Annelies Putman Cramer - annelies@dutchstartupassociation.nl 06 53 215 475

Techleap.nl: Lennart Schoemaker - lennart@lubbersdejong.nl 06 42 456 419

Over Quarterly Startup Report - Om ervoor te zorgen dat de structurele kijk op Nederlandse startup-investeringen consistent, volledig en transparant is, hebben Dealroom.co, de  Dutch Startup Association (DSA), Golden Egg Check, KPMG, NVP, de Regionale Ontwikkelingsmaatschappijen (ROM's) en Techleap.nl alle financieringsgegevens verzameld, gesynchroniseerd en beschikbaar gesteld in een inzichtelijk kwartaalrapport. Het volledige startup kwartaalrapport, dat de belangrijkste trends en gegevens bevat over alle gerapporteerde deals, is hier beschikbaar.

Over De​​alroom.co - Dealroom.co is the foremost data provider on startups, growth companies and tech ecosystems in Europe and around the globe. Founded in Amsterdam in 2013, they work with many of the world's most prominent investors, entrepreneurs and government organisations to provide transparency, analysis and insights on venture capital activity.

Over Dutch Startup Association - Dutch Startup Association is dé vertegenwoordiger voor startups en scale-ups en zet zich in voor de motor van de economie van morgen. DSA werd opgericht in 2017 door een aantal Nederlandse startup founders die los van elkaar voet aan de grond probeerden te krijgen bij de politieke lobby en besloten hun krachten te bundelen. Inmiddels heeft DSA een vaste plek aan tafel bij relevante ministeries om zo te zorgen dat in Nederland innovatie niet wordt gehinderd.

Over Golden Egg Check - Golden Egg Check ondersteunt techbedrijven en brengt ze in contact met venture capital investeerders en corporate innovators in Nederland en wereldwijd. Golden Egg Check verzamelt en analyseert data over startups en venture capital investeringen sinds 2017 en heeft een van de meest uitgebreide venture capital databases in Nederland.

Over NVP - De Nederlandse Vereniging van Participatiemaatschappijen (NVP) is de branchevereniging van private equity en venture capital. De NVP is opgericht in 1984 en vertegenwoordigt 90% van het door participatiemaatschappijen beheerde vermogen in Nederland. De NVP is partner in het European Data Cooperative (EDC), een project van de NVP en Europese zusterverenigingen. Vanuit het EDC publiceert de NVP op halfjaarbasis hoeveel er door private equity en venture capital in de Nederlandse markt is geïnvesteerd. Dit cijfer wijkt af van het totale bedrag dat start- en scaleups aan kapitaal ophalen. Eind april heeft de NVP haar cijfers over heel 2022 gepubliceerd.

Over KPMG Nederland - Sinds 1917 biedt KPMG hoogwaardige dienstverlening aan op het gebied van accountancy en bedrijfsstrategisch advies. Wij ondersteunen organisaties bij het nemen van weloverwogen besluiten en het excelleren in de wereld van vandaag en morgen. Dat doet KPMG vanuit de gedachte dat vooruitgang pas echt loont als dat goed is voor mens en maatschappij. ‘People-driven progress’ is onze kijk op vooruitgang en de manier waarop wij met onze dienstverlening waarde toevoegen voor klanten. Bij KPMG in Nederland zijn 3600 professionals werkzaam vanuit twaalf kantoren. Ons hoofdkantoor is gevestigd in Amstelveen. KPMG Nederland maakt deel uit van een internationaal netwerk van zelfstandige KPMG-kantoren dat wordt geleid vanuit Canada.

Over de Regionale Ontwikkelingsmaatschappijen - Nederland telt in totaal acht ROM’s. Ze hebben de taak om te investeren in startende en innovatieve mkb-bedrijven en om nieuwe bedrijvigheid aan te trekken. Jaarlijks realiseren de Regionale Ontwikkelings Maatschappijen (ROM) duizenden nieuwe arbeidsplaatsen en miljarden aan investeringen in de regionale economie. Door te innoveren, investeren en internationaliseren zijn de ROM’s daarmee de regionale aanjagers van innovatie- en concurrentiekracht.

Over Techleap.nl - Techleap.nl is een non-profit organisatie, gefinancierd door het Ministerie van Economische Zaken en Klimaat. Techleap.nl helpt bij het kwantificeren en versnellen van het tech-ecosysteem van Nederland. Techleap.nl creëert een optimaal klimaat voor technologiebedrijven om te schalen met programma's en initiatieven die de toegang tot kapitaal, markt en talent verbeteren. Constantijn van Oranje is Special Envoy van Techleap.nl.